En aquesta primavera s'han dut a terme diverses accions.
Des que el 22 de gener va finalitzar la concessió del restaurant de La Mola, la Gerència de Serveis d’Espais Naturals de la Diputació de Barcelona ha anat duent a terme diverses accions amb l’objectiu de rehabilitar el conjunt monumental per oferir un punt d’aixopluc i acollida del visitant.
En una primera intervenció, duta a terme el passat mes de març, es van reparar les fusteries de l’espai de l’exposició a fi d’assegurar-ne la funcionalitat, l’estanqueïtat, la durabilitat i la seguretat dels espais que conformen l’equipament. Així mateix, es van clausurar els lavabos per deficiències en el sistema de depuració i es van instal·lar dos lavabos secs a l’exterior.
“D’ençà de la primera intervenció, s’ha seguit treballant amb l’objectiu adequar els espais per tal d’iniciar una nova activitat oberta al públic, però amb l’objectiu de convertir l’actiu en un exemple de sostenibilitat i integració amb l’espai natural”, han indicat fonts del Parc. “Per això cal desenvolupar diverses mesures correctores, orientades a la millora de les condicions de protecció en cas d’incendi, així com a fomentar un espai lliure de residus i amb totes les seves fonts de producció d’energies renovables”.
Projecte d’ordenació de l’entorn
Des de la Diputació, també s’està treballant en el projecte d’ordenació de la zona, consistent en l’anàlisi de l’entorn natural des del punt de vista paisatgístic, funcional, urbanístic, històric i mediambiental, que detectarà les necessitats a nivell d’infraestructures, serveis, comunicacions i mobilitat i definirà els escenaris d’intervenció per a la seva millora. Actualment es troba en fase de redacció.
També s’està dissenyant un nou sistema de depuració d’aigües residuals i d’abastament d’aigua, així com s'està treballant en la retirada dels actuals grups electrògens, en la sectorització d’espais i l’adequació de les instal·lacions elèctriques i d’il·luminació, en el manteniment general de totes les instal·lacions existents en el complex i en la neteja de l’espai.
Servei d’informació i de vigilància
El servei d’informació i atenció al visitant a l’entorn de la Mola es fa de 10 h a 16 h a dalt al cim i en altres punts del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac per tal d'orientar els visitants que es dirigeixen al cim. També es fa un servei de manteniment i conservació per garantir una bona experiència al visitant i un estat d’ordre i neteja de les instal·lacions.
L’afluència estimada de visitants a la Mola ha baixat un 10,5 % entre gener i maig de 2024 respecte al mateix període de l’any anterior.
A la imatge, el Monestir, al cim de la Mola, fotografia aquest passat mes de maig (Foto: Diputació de Barcelona).