Consulta de documents
Com accedir a la informació existent a l'Arxiu Municipal
Consulta als documents d'Arxiu i accés a la Informació pública
La documentació de l'Arxiu Municipal de Matadepera està classificada amb els denominats fons documentals: agrupacions de documents a partir de la seva procedència, o persona o institució que l'ha gestionat; o en col·leccions: agrupació formada a partir de diversos documents procedents de diverses persones o institucions.
Aquests fons documentals o col·leccions es troben relacionats a l’apartat Quadre de fons, podent conèixer de forma inicial quina documentació té l'Arxiu Municipal.
Per fer la consulta de documents és necessari sol·licitar-los prèviament. Per fer-ho posem a la vostra disposició dos tràmits: Consulta de documents sense còpia i Consulta de documents amb còpia.
El detall de com tramitar-ho i com ens comuniquem amb vosaltres per la consulta o enviament de la informació s'especifica al propi document que trobareu a l'apartat de Tràmits. El primer està dirigit a la consulta prèvia de la documentació, mentre que el segon és per obtenir les còpies de la documentació consultada.
Per altra banda, a través del Portal de la Transparència, també es pot accedir al formulari específic d’Accés a la informació pública que us permet exercir el vostre dret d'accés a la informació pública a títol individual o en nom i representació de qualsevol persona jurídica legalment constituïda.
L'accés a les imatges
L'accés a les imatges és lliure de forma general, existint restriccions concretes pels següents motius:
· Que les imatges puguin atemptar a l'honor o la intimitat d'altres persones, o hagin estat restringides al conveni de cessió per aquests o altres motius clarament definits. Per exemple, les imatges del fons dels Bombers Voluntaris de Matadepera poden contenir escenes delicades, com ara accidents, que seran d'accés només en casos justificats (per part d'investigadors, per exemple).
· Que hi hagi drets d'explotació vigents i no s'hagin cedit a l'Ajuntament de Matadepera. En cas que siguin mera fotografia, els drets tenen una vigència de 25 anys a partir de l'1 de gener de l'any següent a la seva producció; per la fotografia d'autor o de creació (l'obra pròpiament dita), duren tota la vida de l'autor i 70 anys des de la seva mort.
Tot i així, les restriccions no són mai absolutes. Cada sol·licitud s'ha de valorar i sempre hi ha la possibilitat, si es coneix, de sol·licitar autorització al propietari dels drets d'explotació.
Així doncs, com accedim i consultem les imatges?
En primer lloc, si parlem de la consulta, podreu trobar un resum dels continguts dels diferents fons i col·leccions que es conserven a l'AMMAT a l'apartat d'Arxiu Fotogràfic. Ara parlarem de com podeu accedir o consultar a l'AMMAT:
Presencial. Actualment, a les instal·lacions de l'Arxiu no hi ha un punt de consulta habilitat per fer una consulta presencial, però si la persona interessada té clar el que busca i demana hora amb antelació, es pot fer la cerca al moment. Si es requereix de més recerca o és una petició voluminosa, caldrà fer una sol·licitud prèvia i el personal de l'Arxiu farà la cerca. El temps de resposta, un cop acceptada la petició, serà l’establert per normativa d’accés, un màxim de 30 dies.
En línia. L'AMMAT cataloga les imatges amb una base de dades InMAGIC, la qual és de caire intern. De moment no es disposa d'una part externa que permeti una publicació web per fer cerques i consultes, però, a hores d'ara, s'està treballant en aquesta línia.
Com puc rebre més informació o sol·licitar imatges?
De la mateixa manera que per accedir a qualsevol informació pública, cal fer una sol·licitud d'accés i còpia de les imatges que necessiteu. Si les imatges estan publicades i són d'ús lliure, només haureu de fer la corresponent citació (és important que sempre citem la procedència de les imatges i el fotògraf o autor). Si no estan publicades, s'haurà de fer aquesta sol·licitud, que es pot fer per aquestes vies:
Electrònicament. Podeu fer una sol·licitud especificant quines imatges necessiteu i per a quin ús, per tal que es pugui valorar en base a si les imatges estan afectades per drets d'explotació que no tingui en el seu poder l'Ajuntament. Les imatges s'enviaran per via telemàtica sense cap cost.
Presencialment. OAC: Plaça de l’Ajuntament, 1 - O8230 Matadepera - Barcelona
Horari: De dilluns a divendres de 8:15 a 14:00 h i dimecres de 16.00 a 19.00 h (preferentment amb cita prèvia)
Per telèfon. Si teniu dubtes o voleu fer una consulta, podeu trucar directament al 93 787 02 00 Ext. 118
Per correu electrònic: lopezlmcr@matadepera.cat
Consulta de documents de l'Arxiu Municipal
El tràmit que permet sol·licitar la consulta de documents (documents textuals, fotografies...) de l'Arxiu Municipal de Matadepera és el mateix que s’utilitza per accedir a qualsevol documentació que es trobi en Arxiu.
- Canals de tramitació
Electrònic. Per presentar la sol·licitud electrònicament, ompliu el formulari que trobareu en accedir al tràmit. Seguiu els passos que indica el programa fins la seva presentació.
Estan obligats a l'ús del canal electrònic en les seves relacions amb l'Ajuntament de Matadepera les persones, activitats econòmiques i entitats indicades a l'art. 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Presencial. Per presentar la sol·licitud presencialment, ompliu una instància de consulta de documents sense còpia, signeu-la i presenteu-la a l'Oficina d'Atenció Ciutadana. Cal indicar a la instància un correu electrònic on rebre la documentació.
En qualsevol dels dos casos, indiqueu clarament els documents que voleu consultar, en cas que els coneixeu, o indiqueu el tema i cronologia.
Un cop rebuda la sol·licitud, en cas que s’accepti, l'Arxiu Municipal farà la recerca dels documents i es posarà en contacte per concretar un dia i hora per la consulta presencial. L’accés als documents històrics poden estar afectats per una sèrie de directrius indicades en el moment de l’accés.
Preu / Taxa
En el cas de reproduccions en paper, les còpies porten associada una taxa regulada per l’ordenança fiscal 3.1. En el cas de la reproducció de plànols a escala, s’aplicarà la taxa que es determina a l’article 5è, epígraf 2n, de Serveis Especials, Ordenança fiscal número 3.12, més l’import de les fotocòpies dels plànols.
Documentació a aportar
No cal aportar documentació. No obstant, es deixa a criteri del tècnic de l’Arxiu sol·licitar la documentació que cregui escaient per poder fer una ponderació addient d’acord amb el principi de proporcionalitat.
En cas de voler consultar documents amb dades personals especialment protegides o documents amb limitacions d'accés per motiu de la matèria caldrà aportar un document que testimoniï conforme sou investigador (tant universitari com lliure en motiu de recerca històrica o social).
Període de l'any en què es pot demanar
No existeix un període específic.
Termini de sol·licitud
No n'hi ha.
Normativa
· Llei 10/2001, de 13 de juliol, d'arxius i gestió documental·
Llei 9/1993, de 30 de setembre, del Patrimoni Cultural Català
·Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern
· Decret 13/2008, de 22 de gener, sobre l'accés, avaluació i tria de documents
· Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals
Termini de Resolució
L'Arxiu Municipal de Matadepera té el compromís general de respondre, donant a conèixer l’estat del tràmit, en un termini de 10 dies des del dia següent a la presentació de la vostra sol·licitud, tot i que el termini es pot veure augmentat depenent de la complexitat de la vostra sol·licitud.
- Silenci administratiu
La sol·licitud s'entén estimada si l'Administració no resol i notifica en el termini d’un mes, llevat que una norma amb rang de llei estableixi expressament un efecte desestimatori, total o parcial, amb relació a una determinada informació.
En el cas de silenci administratiu estimatori, l'Administració està obligada a facilitar l'accés a la informació pública en el termini de trenta dies.
No es pot adquirir per silenci administratiu el dret d'accés si concorre algun dels límits establerts per la Llei 19/2014, de 29 de desembre, o altres lleis per tenir accés a la informació pública.
Normativa del silenci administratiu
Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
Vies de reclamació
Les ordinàries del procediment administratiu.
Altra informació d’interès
Respecte la consulta de documents públics: els documents de l’arxiu són en general accessibles a tothom, no obstant certs expedients administratius i els seus documents poden tenir limitacions per a la seva consulta d’acord amb la legislació vigent en matèria de transparència i d’arxius i gestió de documents, a més de diversa legislació sectorial.
En referència a la reproducció de documents: en general qualsevol persona o entitat pot obtenir reproduccions dels documents consultats, exceptuant aquells en els que hi hagi drets de propietat intel·lectual, l’accés als quals estigui limitat per la legislació vigent, per motius de conservació o per voluntat del dipositant en el cas de cessions de documents a l’Arxiu Municipal. Tot i que no és necessari justificar el motiu de la consulta, us recomanem que en cas de necessitar reproduccions ens indiqueu si és per motiu d’un tràmit de caràcter administratiu.