Entrarà en vigor el dilluns 19 de febrer.
Prop de 20 anys han passat des la instauració de la recollida selectiva d’escombraries al poble, que ha permès que Matadepera sigui un dels municipis que més recicla a Catalunya. Per tal de seguir millorant i perfeccionar la recollida de residus, l’Ajuntament de Matadepera inclourà, a partir del proper dilluns 19 de febrer, un sistema tecnològic d’identificació d’usuari en el sistema porta a porta que servirà per separar millor els residus i garantir que es recicla de manera més eficient.
Com funcionarà el nou servei?
Actualment, el servei de recollida d’escombraries consisteix en la recollida en cadascun dels domicilis i comerços de bosses amb el residu que pertoqui segons un calendari. A partir del dia 19, els residus s’hauran de dipositar amb el material d’aportació que pertoqui cada dia. Per aquest motiu, cada llar tindrà un joc d’elements on es dipositaran cadascuna de les fraccions o elements. El ‘Kit del porta a porta’ es podrà recollir a l’aparcament de l’Escola Municipal de Música Frederic Mompou, del 5 al 17 de febrer (i no el 7, com s’ha publicat a la GASETA), els dilluns, dimecres i divendres, de 14 a 20 hores, o els dimarts, dijous i dissabtes, de 10 a 16 hores.
Amb el nou sistema, tots els serveis de recollida de residus que impliquin el buidatge de qualsevol element de contenció, incorporaran un sistema electrònic d’identificació automàtica que estarà associat a un usuari. El procés de buidatge de cada recipient es registrarà electrònicament, per tal de fer un seguiment i identificar cada usuari.
El servei de recollida haurà de detectar si el material aportat per l’usuari correspon a la fracció que pertoca al calendari. En cas contrari, s’etiquetarà la bossa com a residu impropi, es registrarà la incidència també electrònicament i no es recollirà el material. Se seguirà el mateix procés en el cas que l’aportació es realitzi amb algun element no previst pel servei.
Novetats destacades
Per tal de donar el màxim d’informació es crearà una aplicació, una web i un canal de whatsapp, des d’on es podran fer peticions de recollides, incidències, queixes o consultes del servei, així com demanar informació relativa al pagament per generació.
S’incorporaran noves fraccions de residus (roba, oli, residus d’aparells elèctrics i electrònics), que es recolliran porta a porta una vegada a la setmana, prèvia trucada. La fracció orgànica es lliurarà obligatòriament en bosses compostables, que inicialment es proporcionaran de forma gratuïta a la ciutadania, per tal d’afavorir el canvi de model. Finalment, l’aportació de la brossa s’haurà de fer obligatòriament amb els cubells proporcionats, que porten un xip d’identificació d’usuari. Els cubells s’hauran de retirar de la via pública un cop s’hagi efectuat el servei.
La implantació de la taxa justa
L’Ajuntament de Matadepera té l’objectiu d’implantar un model de taxa justa de cara al 2025, que incentivi els comportaments més eficients en la gestió dels residus municipals. En aquest sentit es vol incentivar els usuaris a què disminueixin el nombre de dies d’aportacions, tot aplicant una quota menor. Per això, la taxa justa comptarà amb un cost fix i un de variable, que es calcularà per trams òptims, en funció dels objectius establerts. La taxa de baix cost serà l’associada als comportaments més eficients en la gestió de residus. També s’establiran uns trams intermitjos i uns trams a penalitzar, corresponents a comportaments a millorar, com la sobregeneració de residus o la molt baixa participació i, per tant, incorrecta separació dels residus en origen.
Per tal de poder establir la taxa justa que s’aplicarà a partir de 2025, al llarg de 2024 es registraran les aportacions amb el nou servei d’identificació, de manera que a finals d’any es puguin establir els trams i impostos associats al càlcul de la part variable de la taxa justa.
Xerrades informatives
Per tal d’explicar en detall el nou sistema, s’han organitzat diverses informatives al Casal de Cultura, que han tingut lloc el passat dimecres 31 de gener, el divendres 2 de febrer i el dissabte 3 de febrer. La primera de les xerrades va ser enregistrada per Matadepera TV i ja es pot veure a través de l'enllaç que trobareu en aquesta mateixa pàgina, així com un document que resumeix el nou sistema.
Per a dubtes, atenció telefònica de dilluns a divendres de 9.00 a 14.00h al 652 14 78 56 i a sancheztd@matadepera.cat. A l'Escola Municipal de Música Frederic Mompou (Plaça Sant Jordi s/n) s'establirà una atenció presencial per resoldre dubtes a partir del 19 de febrer els dilluns i dimecres de 9.00h a 13.00h.
En aquesta mateixa pàgina teniu un document que resumeix el nou sistema.
A la imatge, el lot de contenidors que tindrà cada veí (Foto: Miquel Badia).