Guia bàsica per informar de possibles infraccions.
QUÈ ÉS EL CANAL DE DENÚNCIES?
Un sistema intern de comunicació de l’Ajuntament de Matadepera que garanteix la confidencialitat i l’anonimat de les persones informants de possibles infraccions a l’administració pública.
PER QUÈ SERVEIX?
Per fomentar la cultura del compliment normatiu, reforçant la transparència i confiança, detectant i prevenint les infraccions normatives. Alhora es garanteix una administració que treballa d’acord amb els principis i les regles ètiques i de bon govern. El canal de denúncies ha d’ajudar a evitar les conductes contràries a dret i a l’ètica i fomentar els interessos generals i la bona administració dels recursos públics.
QUINS SÓN ELS PRINCIPIS PELS QUALS ES REGEIX
La protecció de l’informant, l’accessibilitat al canal de denúncia, l’eficàcia i transparència són els eixos vertebradors del canal de denúncies.
QUI EL POT UTILITZAR?
Qualsevol persona, tot i que està adreçat especialment als servidors públics i aquelles persones que es relacionen amb l’administració municipal, siguin proveïdors, licitadors, o aspirants a un lloc de treball.
COM ES GESTIONA?
Preferentment per escrit, via telemàtica, adreçant-se al responsable del sistema, Juan Luis Aceituno Ruíz, al qual hi podeu accedir clicant en aquest enllaç. Tanmateix adreçat al responsable del canal de denúncies, mitjançant correu postal, correu electrònic o el registre general de l’Ajuntament; verbalment, per via telefònica o mitjançant el sistema de missatgeria de veu; mitjançant una reunió presencial.
QUIN ÀMBIT TÉ D’ACTUACIÓ?
Les comunicacions presentades a través del canal de denúncies s’han de referir a conductes dutes a terme en l’àmbit d’actuació de l’Ajuntament de Matadepera i de les entitats que integren el seu sector públic referides a possibles infraccions normatives.
QUINES GARANTIES OFEREIX EL CANAL DE DENÚNCIES?
Es garanteix la confidencialitat i la indemnitat de la persona que fa la comunicació i també es reconeixen un seguit de drets a les persones a les quals s’atribueix una conducta infractora. Per evitar l’ús fraudulent del canal es preveu la inadmissió de les comunicacions falses i la seva sanció es cas de realitzar-se amb ple coneixement.
ON VAN A PARAR LES DENÚNCIES?
Al responsable del sistema intern d’informació que gestiona la comunicació des de la independència funcional. El responsable del sistema i totes les persones implicades tenen el deure de secret sobre totes les informacions i tramitacions que es duguin a terme. El secret s’ha de mantenir en tot moment i també un cop hagin cessat en les seves funcions.
COM ES GESTIONEN LES DENÚNCIES?
Un cop rebuda la comunicació, el responsable del sistema du a terme una anàlisi preliminar dels fets comunicats a l’efecte de determinar si es troben inclosos en els àmbits d’aplicació objectiu, material i subjectiu que defineix aquest reglament.
Feta aquesta anàlisi, es pot resoldre admetre a tràmit la comunicació continuant l’expedient fins a la seva resolució, no admetre-la o remetre-la a l’autoritat judicial pertinent quan els fets puguin ser indiciàriament constitutius d’un delicte.
QUIN TERMINI HI HA PER RESPONDRE?
El termini no pot ser superior a tres mesos a comptar de la recepció de la comunicació. En casos d’especial complexitat que requereixin una ampliació del termini, es pot ampliar fins a un màxim de tres mesos addicionals.
QUÈ PASSA AMB LA PERSONA AFECTADA?
La persona afectada té dret a ser informada de les accions i omissions que se li atribueixin i a ser escoltada en qualsevol moment. Pot presentar al·legacions per escrit i entrevistar-se amb l’òrgan gestor de la comunicació i sempre amb un respecte absolut a la presumpció d’innocència i el dret a l’honor.
QUINA ÉS LA NORMATIVA D’APLICACIÓ?
La Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament europeu i del consell, de 23 d’octubre de 2019, relativa a la protecció de les persones que informen sobre infraccions del dret de la Unió.
La Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.
Reglament de funcionament de sistema intern d’informació de l’Ajuntament de Matadepera.