CANAL DE DENÚNCIES DE L’AJUNTAMENT

Dijous, 23 de maig de 2024

Guia bàsica per informar de possibles infraccions.

QUÈ ÉS EL CANAL DE DENÚNCIES?

Un sistema intern de comunicació de l’Ajuntament de Matadepera que garanteix la confidencialitat i l’anonimat de les persones informants de possibles infraccions a l’administració pública.

PER QUÈ SERVEIX?

Per fomentar la cultura del compliment normatiu, reforçant la transparència i confiança, detectant i prevenint les infraccions normatives. Alhora es garanteix una administració que treballa d’acord amb els principis i les regles ètiques i de bon govern. El canal de denúncies ha d’ajudar a evitar les conductes contràries a dret i a l’ètica i fomentar els interessos generals i la bona administració dels recursos públics.

QUINS SÓN ELS PRINCIPIS PELS QUALS ES REGEIX

La protecció de l’informant, l’accessibilitat al canal de denúncia, l’eficàcia i transparència són els eixos vertebradors del canal de denúncies.

QUI EL POT UTILITZAR?

Qualsevol persona, tot i que està adreçat especialment als servidors públics i aquelles persones que es relacionen amb l’administració municipal, siguin proveïdors, licitadors, o aspirants a un lloc de treball.

COM ES GESTIONA?

Preferentment per escrit, via telemàtica, adreçant-se al responsable del sistema, Juan Luis Aceituno Ruíz, al qual hi podeu accedir clicant en aquest enllaç. Tanmateix adreçat al responsable del canal de denúncies, mitjançant correu postal, correu electrònic o el registre general de l’Ajuntament; verbalment, per via telefònica o mitjançant el sistema de missatgeria de veu; mitjançant una reunió presencial.

QUIN ÀMBIT TÉ D’ACTUACIÓ?

Les comunicacions presentades a través del canal de denúncies s’han de referir a conductes dutes a terme en l’àmbit d’actuació de l’Ajuntament de Matadepera i de les entitats que integren el seu sector públic referides a possibles infraccions normatives.

QUINES GARANTIES OFEREIX EL CANAL DE DENÚNCIES? 

Es garanteix la confidencialitat i la indemnitat de la persona que fa la comunicació i també es reconeixen un seguit de drets a les persones a les quals s’atribueix una conducta infractora. Per evitar l’ús fraudulent del canal es preveu la inadmissió de les comunicacions falses i la seva sanció es cas de realitzar-se amb ple coneixement.

ON VAN A PARAR LES DENÚNCIES?

Al responsable del sistema intern d’informació que gestiona la comunicació des de la independència funcional. El responsable del sistema i totes les persones implicades tenen el deure de secret sobre totes les informacions i tramitacions que es duguin a terme. El secret s’ha de mantenir en tot moment i també un cop hagin cessat en les seves funcions.

COM ES GESTIONEN LES DENÚNCIES?

Un cop rebuda la comunicació, el responsable del sistema du a terme una anàlisi preliminar dels fets comunicats a l’efecte de determinar si es troben inclosos en els àmbits d’aplicació objectiu, material i subjectiu que defineix aquest reglament.

Feta aquesta anàlisi, es pot resoldre admetre a tràmit la comunicació continuant l’expedient fins a la seva resolució, no admetre-la o remetre-la a l’autoritat judicial pertinent quan els fets puguin ser indiciàriament constitutius d’un delicte.

QUIN TERMINI HI HA PER RESPONDRE?

El termini no pot ser superior a tres mesos a comptar de la recepció de la comunicació. En casos d’especial complexitat que requereixin una ampliació del termini, es pot ampliar fins a un màxim de tres mesos addicionals.

QUÈ PASSA AMB LA PERSONA AFECTADA?

La persona afectada té dret a ser informada de les accions i omissions que se li atribueixin i a ser escoltada en qualsevol moment. Pot presentar al·legacions per escrit i entrevistar-se amb l’òrgan gestor de la comunicació i sempre amb un respecte absolut a la presumpció d’innocència i el dret a l’honor.

QUINA ÉS LA NORMATIVA D’APLICACIÓ?

La Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament europeu i del consell, de 23 d’octubre de 2019, relativa a la protecció de les persones que informen sobre infraccions del dret de la Unió

La Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció

Reglament de funcionament de sistema intern d’informació de l’Ajuntament de Matadepera.

Darrera actualització: 28.05.2024 | 09:43