Consum responsable per Nadal

Divendres, 22 de desembre de 2023 a les 14:15

La Diputació de Barcelona dona consells bàsics.

Àpats familiars i regals protagonitzen aquests dies les compres i disparen la despesa de moltes famílies durant el mes de desembre. Experts de l'Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública de la Diputació de Barcelona recomanen seguir certs consells per practicar un consum sostenible i segur també en aquestes dates:

  1. Apostar pel comerç de proximitat: Com a client es rebrà un tracte més personalitzat, i a més la despesa revertirà en l’entorn immediat. A més, aquest tipus de comerços generen menys reclamacions.
  1. Buscar ingredients de quilòmetre zero als mercats municipals: La província de Barcelona compta amb més de 90 mercats municipals amb 2.200 parades que donen feina a més de 4.800 persones i que garanteixen els ingredients de proximitat més frescos i els consells més propers per encertar amb les receptes dels tradicionals àpats d’aquestes dates.
  1. Aprofitar per redescobrir les fires locals: Desembre omple els municipis barcelonins de les tradicionals fires nadalenques: es pot consultar on són les més properes, i aprofitar per comprar-hi regals i aliments artesans per a aquestes dates.
  1. Practicar el consum informat: Llegir les etiquetes per tenir clar el que compres: a més del preu, cal tenir en compte l’impacte ambiental, econòmic i social del producte.
  1. Fer un consum reflexiu: Són dates associades a moltes emocions, però cal ser conscients de quin és el pressupost que tenim i evitar comprar amb finançament productes que no siguin estrictament necessaris, per tal de prevenir el sobre endeutament a mig termini.
  1. Escollir bé a qui compres: No comprar mai en pàgines web on no apareguin les dades de contacte de l'empresa. En el cas dels marketplaces (plataformes que agrupen l’oferta de diferents venedors) recordar que el responsable de la garantia serà el venedor de cada producte, i no el propi marketplace.
  1. Planificar les compres: No esperar a l’últim dia, i evitar pujades de preu.  Comparar el preu en diversos establiments, o comparar si hi ha altres productes de millor qualitat per preus semblants: pot haver sorpreses.
  1. Garanties: La garantia dels productes nous és de 3 anys, tant si es compren en comerços físics com per internet. Els continguts digitals com programes informàtics, aplicacions, arxius de vídeo i àudio, música, videojocs i llibres electrònics tenen 2 anys de garantia. Recordar, però, que aquesta garantia no aplica si el venedor està ubicat fora de la Unió Europea.
  1. Devolució dels diners: Assegurar-se que els terminis de devolució són suficients per canviar els regals en cas que sigui necessari. Consultar sempre la política de devolucions de cada establiment, sigui físic o en línia. Tret que indiquin el contrari, els comerços presencials només estan obligats a tornar-te els diners si el que es compra té algun defecte. En canvi, si es compra per internet tens un mínim de 14 dies per  tornar el producte sense donar explicacions.
  1. Reclamar els drets: Tots els establiments han de tenir fulls oficials de queixa, reclamació i denúncia. El tiquet o la factura és imprescindible per reclamar. La Diputació de Barcelona, mitjançant el Servei de Suport a les Polítiques de Consum, dona suport tècnic i econòmic als municipis de la província per garantir els drets de la ciutadania en l’àmbit del consum. En el cas dels ajuntaments que no disposen de serveis propis de consum, la Diputació de Barcelona ofereix informació i assessorament a la ciutadania per resoldre conflictes de consum, i tramitació de denúncies i reclamacions, mitjançant les Unitats Mòbils d’Informació al Consumidor.

A la imatge, el carrer Sant Joan, una de les artèries comercials de Matadepera (Foto: Miquel Badia)

Darrera actualització: 21.12.2023 | 11:50